Vit choklad-moussetårta m. apelsin & chokladbotten

Hej!

Här kommer ett recept på en riktigt smarrig tårta! Den är söt av den vita chokladen men apelsinsmaken i botten gör att det blir en lite syrlig smak. Det bästa är ju dessutom att den är lätt att göra och kan förvaras i frysen! :) 

 
Recept på moussetårtan:
Botten:
400 g mandelmassa
1/2-1 apelsin (skalet)
4 ägg
4 msk kakoa
 
Mousse:
300 g vit choklad
6 dl vispgrädde
4 st äggulor
 
1. Sätt ungnen på 175°. Riv mandelmassan grovt. Riv skalet av apelsinen fint. Blanda ihop apelsinskal och mandelmassa. Tilsätt äggen och tillsist kakaon, rör om. 
 
2. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm/diameter.
 
3. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 min. Låt botten svalna i formen!

4. Mousse: Smält den vita chokladen över vattenbad, rör om tills den e slät och fin. Låt den svalna något. 
 
5. Vispa grädden löst, tillsätt den smälta chokladen och äggulan, vispa till en jämn mousse.
 
6. Häll moussen över den gräddade kalla bottnen. Jämn till den. 
 
7. Frys tårtan i minst några timmar. Ta ut ca 30 min före servering. 
 
8. Dekorera tårtan valfritt. Chokladen kan du riva med osthyvel eller med kniv. 
 
Till dekoration har jag haft vit och mörk riven choklad, arivet apelsinskal, mandelmassa (som fågelbo) och sedan en höna och en kyckling i marsipan. Självklart kan man variera dekoration i oändligheter!  :)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0