Påsktårta m. prinsessfyllning

Hej!

I år blev det många tårtor till påsk, hade flera beställningar så det blev mycket att göra. Men det är ju alltid kul! :) 
Jag gjorde 6 st påsktårtor, en med prinsessfyllning, en kladdkakstårta, två chokladtryffeltårtor och två moussetårtor. Under helgen gjorde jag även en choklad & marängtårta samt åtta stycken desserter med chokladmousse. Tårtorna kommer i olika inlägg så att det blir lättare att hitta. :) 
 
Här är prinsesstårtan som jag gjorde med påskdekoration.
 
 
Tårtan är gjord på ett vanligt anslag (tårtbotten) mitt recept har jag har jag hittat i boken sju sorters
kakor och sedan dubblar jag satsen efter behov. Som fyllning har jag hallon, vaniljkräm och grädde. Sedan ett marsipanlock och dekoration och figurer i marsipan. 

 
Till gräset har jag tryckt marsipanen genom en potatispress och skärt av med en kniv, penslat på lite vatten på tårtan och satt fast. Jag använde även två olika nyanser av grön som jag blandade lite. 
Kycklingarna är gjorda i marsipan men ögon av svart pastafärg. Jag visar hur jag gjorde dem i ett annat inlägg.
 
 
Kanterna är klädda med blommor (från en blomutstickare, min är köpt på panduro) och sedan rullade jag en lång slinga med grön marsipan och sätte längst ner. 
 
Är riktigt nöjd med tårtan och det kan helt klart bli en repris på den nästa påsk. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0