Chokladtryffeltårta m. påskkycklingar

Hej!

Här är tårta nr. 3 och 4 från påskens bakning och beställningar. Jag gjorde den förra året till påsk också så jag visste att den skulle bli bra och jag tror att alla var nöjda, jag fick bra kritik tillbaka iallafall så om ni älskar choklad så är det något att testa! :) 

 
Recept på chokladtryffeltårta:
Botten:
200 g margarin
4 ägg
2 dl socker
8 msk kakao
2 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 krm salt
Vill man ha en tjockare tårtbotten så rekommenderar jag att man dubbla receptet, till tårtan jag gjort här så har jag dubblat en halv gång. 
 
Smält smöret & låt svalna. Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Vispa ägg & socker pösigt. Blanda ner de torra ingredienserna & till sist det smälta smöret.
Häll upp i formen & grädda i ugnen ca 30 min. 
Ta bort formen från kakan och lägg den på en bricka. 
 
Chokladtryffel:
100 g rumsvarmt smör
300 g mörk choklad (56 %)
2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
Eventuellt 1-2 matskedar konjak eller likör

Gör så här:
1. Hacka eller dela chokladen.
2. Koka upp vispgrädde och strösocker, häll det, samt ev konjak över chokladen och rör runt till en slät smet.
3. Låt stå i kylen någon halvtimme tills glasyren stelnat något.
4. Bred glasyren över den kalla kladdkakan.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0